SPR:n keräyspäällikkö Erja Eiro kävi tänään täsmentämässä Tiimityksen SPR-projektitehtävää. Samalla nousi esille kysymys yritysten yhteiskuntavastuullisuudesta. B2B-tehtävässä (SPR:n jäsenhankinta) tiimien yhtenä tärkeänä myyntiperusteluna on nimenomaan yhteiskuntavastuu. Vastuunsa kantava yritys houkuttelee niin asiakkaita, työntekijöitä, liikekumppaneita kuin sijoittajiakin.
Yleisin tapa määritellä yritysten yhteiskuntavastuu on
eritellä se taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristöstä kannettavaan
vastuuseen. Vaikeimmin määriteltävä yhteiskuntavastuun osa-alue on sosiaalinen
vastuu. Yhteiskuntavastuu on yrityksen vapaaehtoista toimintaa. Lahjoitukset
eivät yksin tee yrityksestä vastuullista, vaan kysymys on siitä, miten yritys
ottaa huomioon toimintansa vaikutukset yhteiskuntaan ja eri sidosryhmiin
Yhteiskuntavastuun eräänlaisena edeltäjänä voidaan pitää kestävää
kehitystä. Kehitys on kestävää, kun se
tyydyttää ihmisten nykyiset tarpeet vaarantamatta tulevien sukupolvien
mahdollisuutta omien tarpeidensa tyydyttämiseen. Kaikista nykykäsityksen mukaisista
yrityksen yhteiskuntavastuun osa-alueista ympäristövastuu liittyy selkeimmin
kestävään kehitykseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti